100-listan

”100-listan är en positiv påminnelse om genomförbar förändring”

Genom att parallellt arbeta med opinionsbildning och samtidigt erbjuda praktiska möjligheter, skapar 100-listan förändringskraft.

Sist ut i intervjuserien med 100-listans styrgrupp är Maria Björk Hummelgren.

Ganska exakt tre år sedan har gått sedan Maria Björk Hummelgren klev innanför dörrarna på Östsvenska Handelskammaren som nytillträdd näringspolitisk chef. Marken var dock bekant sedan tidigare, då hon i tidigare roller besökt Handelskammaren flertalet gånger. 

– Östsvenska Handelskammaren hade länge fascinerat mig med sitt upplägg av politisk påverkan och den kraft som skapades på mötesplatsen. Det finns en bredd i frågorna Handelskammaren driver för näringslivets bästa, men också en unik spets i det regionala perspektivet och relationerna med medlemsföretagen. Så när tillfället uppenbarade sig tvekade jag inte ett ögonblick, säger Maria. 

Många förknippar Handelskammaren med infrastrukturfrågor och regional samverkan, men kompetensförsörjning har också länge funnits som ett fokusområde.  

– När vi har frågat våra medlemsföretag vilken deras största utmaning framåt är blir svaret kompetens. Och här kommer naturligtvis arbetet med 100-listan in. 

Hur då? 

– Visst handlar 100-listan i grunden om jämställdhet, alla människors lika värde och rätt till lika möjligheter och utveckling. Men ur ett företagsperspektiv är det också en fråga om kompetens. Näringslivet och Sverige har inte råd att inte fullt ut tillvarata kompetensen hos hela befolkningen – det vill säga både kvinnor och män.  

– Därtill visar 100-listan att det finns gott om kvinnlig kompetens, och sticker därmed hål på ursäkten att det är ont om kvinnor som vill bidra i styrelsearbete. 

Hur bidrar du till 100-listans styrgruppsarbete? 

– Jag hoppas bidra med ett helhetsperspektiv, genom att alltid ha näringslivet för ögonen. 100-listan är en del av Handelskammaren och här arbetar vi för företagens bästa, det är viktigt att verksamheten inom ramen för 100-listan går i samma riktning. Genom min erfarenhet inom media och kommunikation, blir jag också gärna praktisk i hur vi kommunicerar och får genomslag för 100-listans budskap. Det är svårt att påverka om man inte hörs och syns. 

Vari ligger framgångsfaktorerna för 100-listan och jämställdheten framåt? 

– Jag tror mycket på positiv genomslagskraft, jobba med goda exempel och fira framgångar. Morot går alltid före piska. Vi behöver visa mer vilka fördelar jämställda styrelser och extern kompetens i styrelserummen ger, samt lyfta förebilder och arbeta med konkret relationsbyggande. Ta ytterligare steg som näringslivets röst där de här frågorna har en central plats. 

– 100-listan har en enorm potential framåt och med den starka styrgrupp vi har nu finns alla möjligheter att ta vara på den. 

Här finner du mer information om 100-listan.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

”Vi gläds åt nya stambanor och E22, men saknar Händelöleden”

När regeringen presenterade den nationella infrastrukturplanen för kommande tolv år, finns flera efterlängtade projekt med såsom Ostlänken och andra etapper...

Det borde inte vara så trångsynt i toppen

I veckan släppte stiftelsen Allbright sin årliga vårrapport om jämställdhet och mångfald i landets börsbolag. Intressant och viktig läsning men...